OWAD I

POZIOM III - ŚREDNIO ZAAWANSOWANY

Projekt OWAD I zaliczany jest do grupy projektów z poziomu trzeciego, przeznaczonych dla uczniów, którzy wcześniej wykonali wybrane projekty z poziomu pierwszego i drugiego. Umożliwia praktyczną realizację treści związanych z podstawą nauczania techniki na poziomie szkoły podstawowej, zapewniając uczniom wszechstronny rozwój w oparciu o aktywne metody pracy. Ukierunkowany jest przede wszystkim na zapoznanie uczniów z elementami i obwodami elektronicznymi. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z projektem OWAD I dotyczy technologii obróbki tworzyw sztucznych, metali, drewna oraz montażu prostych układów elektronicznych. Dzięki niemu uczniowie mają okazję poznać elektronikę w praktyce i się nią zainteresować.

Efektem końcowym projektu jest matryca do montażu prostych układów elektronicznych w kształcie owada. Konstrukcja owada składa się z podstawy matrycy elektronicznej (korpus owada), matrycy elektronicznej (grzbiet owada), odnóży owada oraz przyrządów (do wciskania gwoździ, do skręcania łączówek i do formowania łączówek). W ramach tego projektu uczeń montuje układ elektroniczny - multiwibrator, sterujący oczami owada (diodami LED). Czas zaplanowany na realizację projektu edukacyjnego OWAD I wynosi około 30 jednostek lekcyjnych. Projekt podzielony jest na dziesięć podprojektów.

MATERIAŁY

Dostarczamy wysokiej jakości materiały do wykonania wybranych zestawów konstrukcyjnych. Każdy zestaw zawiera różnorodne materiały, umożliwiające realizację podstawy programowej techniki. Pozwalają one na naukę materiałoznawstwa w odniesieniu do realnych materiałów konstrukcyjnych, takich jak: drewno, sklejka, tworzywa sztuczne, metal, materiały włókiennicze elektryczne i elektroniczne itd.

Elementy są spakowane w woreczki strunowe, a ich ilość i rodzaj dopasowany jest do realizowanych projektów. Zaopatrzenie uczniów w takie same zestawy materiałów oraz stały dostęp do części zapasowych zapewnia komfort pracy uczniowi i nauczycielowi. Ponadto znacznie podnosi motywację do podejmowania działań.

KARTY PRACY

Opracowanie dla ucznia składa się z 17 kart pracy spakowanych w tekturowej teczce. Pierwsze pięć kart to strona tytułowa, regulamin pracowni technicznej, kontrakt, spis materiałów do realizowanego projektu oraz spis narzędzi. Pozostała cześć to karty technologiczne. Karty te dotyczą części składowych ( tzw. podprojektów) katamaranu oraz jego montażu mechanicznego. Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru.

Każdą kartę technologiczną opracowano według tego samego wzoru. Projekt karty pracy wymusza: stosowanie podstawowych procedur charakterystycznych dla działań technologicznych, przestrzeganie zasad zgodnych z podpisanym regulaminem i przepisami BHP oraz stosowanie zachowań zgodnych z podpisanym kontraktem. Dodatkowo na kartach pracy są miejsca do wystawiania ocen.

NARZĘDZIA I URZĄDZENIA

Aby wykonać wybrany zestaw konstrukcyjny i w pełni zrealizować podstawę programową techniki, szkoła powinna dysponować salą lekcyjną, zwaną Pracownią Techniczną, dostosowaną do liczby uczniów i odpowiednio wyposażoną, która umożliwi uczniom wykonywanie działań technicznych takich jak: trasowanie, przerzynanie, cięcie, piłowanie, wiercenie itd.

Powinna tworzyć namiastkę realnych stanowisk pracy, pozwalających na naukę technologii podczas obróbki rożnych materiałów za pomocą przyborów, narzędzi i urządzeń.

FILM INSTRUKTAŻOWY

Film instruktażowy OWAD I obrazuje wszystkie czynności począwszy od trasowania poprzez pracę poszczególnymi narzędziami i urządzeniami, a kończąc na montażu poszczególnych elementów projektu w gotową konstrukcję. Wykorzystywać go można na każdej lekcji związanej z pracą nad projektem. Film daje możliwość wyboru i pokazu czynności technologicznej wykonywanej przez uczniów na danej lekcji, a także zatrzymania projekcji w dowolnym momencie oraz cofnięcia w wybrane miejsce.

Film instruktażowy to nowoczesne narzędzie, które sprawia, ze lekcje techniki stają się innowacyjne i ciekawe. Multimedialny przekaz zapewnia sprawne i bezpieczne prowadzenie lekcji bez względu na liczebność klas.